Πολλοί Έλληνες , εκ των οποίων αρκετοί Μανιάτες, συνεχίζουν ακόμη και στις ημέρες μας να αμφισβητούν τον χρόνο έναρξης της Ελληνικής Επανάστασης , αν πράγματι αυτή τελέσθηκε στις 17 Μαρτίου 1821 στην Τσίμοβα ( Αρεόπολη), ή σε κάποια άλλη ημερομηνία πιθανόν και στις 25 Μαρτίου 1821 όπου και γιορτάζεται καθολικά και επίσημα στην πατρίδα μας.
Η αλήθεια είναι ότι ξεκάθαρα έγγραφο που να αναφέρει ότι
πράγματι η Ελληνική Επανάσταση ξεκίνησε στις 17 Μαρτίου 1821 από την Αρεόπολη δεν υπάρχει. Οι πηγές που υπάρχουν δεν ξεκαθαρίζουν επακριβώς τόπο και ημέρα.Σαφώς ξεκαθαρίζεται απόλυτα ότι οι Μανιάτες πρωτοστάτησαν σε αυτή την εξέγερση αν και αρχικά ο ηγεμόνας της Μάνης Πέτρος ( Μπέης) Μαυρομιχάλης είχε τις αντιρρήσεις του.Αυτές (οι αντιρρήσεις) σύμφωνα με τις ίδιες πηγές οφείλονταν στο κατά πόσο έτοιμος ήταν ο Ελληνικός στρατός αλλά και ο λαός να εξεγερθεί ενός ισχυρότατου αντιπάλου που επί 400 χρόνια κρατούσε υποδουλωμένη αυτή την χώρα. Με λίγα λόγια ως πραγματικός ηγέτης ήθελε το εγχείρημα του ξεσηκωμού να μην αποτύχει και μάλιστα με απρόβλεπτες συνέπειες για την πατρίδα. Όλες αυτές οι αντιρρήσεις φυσικά μετά κάμφθηκαν με αποτέλεσμα ο ίδιος μετά τον όρκο στις 17 Μαρτίου 1821 να πρωτοστατήσει μαζί με τον Θεόδωρο Κολοκοτρώνη στην απελευθέρωση της Καλαμάτας στις 23 Μαρτίου 1821.
Δεν είναι αντίφαση άραγε ότι ενώ επίσημα η Ελληνική Επανάσταση ξεκίνησε στις 25 Μαρτίου 1821 στα Καλάβρυτα , στις 23 Μαρτίου δηλαδή δύο μέρες πριν να έχει απελευθερωθεί η Καλαμάτα;
Για την ακριβή έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης η οποία πράγματι , όλα δείχνουν , ότι ξεκίνησε στις 17 Μαρτίου 1821 στην Αρεόπολη παραθέτουμε κάποια στοιχεία από αξιόπιστες πηγές, τα οποία να μη τι άλλο, οδηγούν σε αυτό το συμπέρασμα!
Ιδού οι πηγές : . Έναρξη Επανάστασης στην Αρεόπολη (17 Μαρτίου 1821).
Ο Ι (Γενναίος).Θ. Κολοκοτρώνης -γιος του
Θεόδωρου- γράφει στα Ελληνικά Υπομνήματα [14]:
« Ούτως αναπτυσσομένης της ιδέας περί της
Επαναστάσεως, ο σπινθήρ της Ελευθερίας ήναπτε τον ενθουσιασμό των Ελλήνων,
οίτινες διενοούντο περί της ενάρξεως του πολέμου. Όθεν την 17ην Μαρτίου 1821 οι
πρόκριτοι της Μάνης συνεννοήθησαν να λάβωσι τα όπλα κατά των Τούρκων. Ο δε
Κολοκοτρώνης εφανέρωσε την απόφασιν ταύτην εις τους Αναγνωσταράν ,Φλέσσαν και
λοιπούς , όντας παρασκευασμένους δια τον σκοπόν αυτόν ,ενώ συγχρόνως από πολλάς
επαρχίας της Πελοποννήσου , αίτινες ανέμενον την λαμπράν εκείνην ημέραν , ίνα
υψώσωσιν την σημαίαν της ελευθερίας ειδοποιείτο τας ετοιμασίας».
δ. Ο Ιστορικός Ιωάννης Φιλήμων [15]
επισημαίνει :
''Λαμβανομένου υπόψη ότι δεν υπήρχε εις
τη Μάνη τουρκική εξουσία, οι δε καπεταναίοι διετή_ρουν εσωτερική αυτονομία, η
επαναστατική κίνη_ση και οι πολεμικές προπαρασκευές διεξήγοντο ε_λευθέρως και
απροκαλύπτως. Η Λακωνία(σ.σ εννοεί τη Μάνη) παρ’ ουδενός κατοικούμενη Τούρκου ,
και των γειτόνων περιφρόνει και κατά τα όπλα αυτής υπερείχε της τε Γόρτυνας και
των Καλαβρύτων . Δια ταύτα πάντα οι εν τη Λακωνία προς τον Μαυρομιχάλη έγραφον
, προτείνοντες την προκαταρτική κίνησιν των Λακωνικών όπλων».
ε. Η Τοπική Παράδοση
Ο Α. Δασκαλάκης γράφει :«Υφίσταται εις την Μάνην μία τοπική παράδο_σις παραμένουσα ζώσα, διότι
μεταβιβάζεται από γενεάς εις γενεάν, κατά την οποίαν την 17ην Μαρ_τίου 1821 οι
συναχθέντες εις την Τσίμοβαν (Αρεό_πολιν) καπεταναίοι της Μάνης δεν έλαβον
απλώς την απόφασιν, αλλ' εκήρυξαν την επανάστασιν. …
Η παράδοσις αυτή είχεν από μακρού χρόνου
λά_βει χαρακτήρα βεβαιωμένης ιστορικής πραγματι_κότητος δια καθιερώσεως τοπικών
λαϊκών εορτών εκάστην 17ην Μαρτίου. Τέλος από τινών επεσφρα_γίσθη υπό του
Κράτους δια κηρύξεως της 17ης Μαρτίου ως ημέρας εθνικού εορτασμού εις
Αρεό_πολιν – Τσίμοβαν». (σ.σ ΦΕΚ46Α/11-3-69).
Παρακάτω παραθέτουμε το ΦΕΚ που την 17 Μαρτίου κάθε χρόνο την κατατάσσει ως επίσημη αργία στην Μάνη
Ολοκληρώνοντας το εν λόγω άρθρο μας και για την αντικειμενική απόδοση του , σε ότι αφορά τον ετήσιο εορτασμό του ξεσηκωμού των Μανιατών την 17 Μαρτίου 1821 θα παραθέσουμε τα όσα αναγράφει ο κος Σταύρος Π. Πατρικουνάκος στο εκπληκτικό βιβλίο του "ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΚΑΙ ΛΥΚΕΙΟΥ ΑΡΕΟΠΟΛΕΩΣ" :
Όμορφη Μάνη
0 Σχόλια